torstai 25. heinäkuuta 2013

Sisustussuunnittelijan käyttö

Nyt taas tuntuu siltä, että on aika valottaa näitä omia tekemisiä...
Kaikkihan rakastavat sisustamista? 


Miksi käyttää koulutettua suunnittelijaa? 

Suunnittelijan käyttö ei ennakkokäsityksistä poiketen ole kallista, päinvastoin! Suunnittelun avulla kun voidaan säästää virheinvestointeja. 

Oma ohjenuorani on että suunnittelun osuus on karkeasti noin 10%* suunnittelluista muutoksista/hankinnoista. 
 Mietipä. 
Olet päättänyt ostaa uudet olohuoneen kalusteet ja laittaa ko. tilan esim. seinäpinnat uusiksi. Olet varannut remonttiin esim. 5000€. Se että suunnitteluun "uhrataan" 10%* eli tässä tapauksessa n.500€, jolloin saat valmiit värikoodit maaleista+ pintamateriaaleista +yhteen sopivista tekstiileistä. Verhosuunnitelmankin. Ehkä vielä unelmasohvakin on testattu 3d-kuvissa mahtuuko se tilaan vai ei. Budjettisi kertoo kokonaisuutesi mittakaavasta. Silloin suunnitteluun käytetty 10%* on aika pieni hinta helppoudesta ja varmuudesta, ja siitä että näet kokonaisuuden jo valmiina kuvana. Saat ehdotuksia hankintapaikoistakin. Piirrän kuvia sekä käsin että koneella. Kuvat nähtyäsi voit vaikka muuttaa mielesi vielä vaikka pariinkin kertaan, eikä haittaa vielä mittään! 

* idyllicumin hinta. Eli mieti budjettisi, niin tiedät noin hinta-arvioni > se suhteuttaa mitä suunnitelma pitää sisällään.  
 
***
Sisustaminen ammattina vaatii taustaa ja esim. omasta taustastani olen kyllä ylpeä. AJK- jatkokoulutus oli oikein hyvä taho, hyvät opettajat ja etenkin vaativat tehtävät. Mittaviivottimen käyttö on ehdoton tukikeppi ja tietty 3d-ohjelmien käyttö. Ja ammattimainen ote värien, materiaalien ja pintojen tietämykseen on tärkeää. Toki tämä ala on loputonta muuttumista ja uuden opettelua. Kokoajan on imettävä uusia ideoita, ja pyrittävä soveltamaan niitä tyylillä, taiten ja osuvasti. Siinä on se taito. Kukaan ei ole uuden pyörän keksijä tällä alalla ollut enää pitkään aikaan.
Kuva Asuntomessukohteesta 2013.

Sketch Up on ainakin itselle se mieluisa ohjelma tehdä etukäteen piirroksia, siinä kun saa leikitellä ja kokeilla oikeassa mittakaavassa miten kaikki mahtuukaan kuhunkin kohteeseen. Ja jos ei mahdu hyvin,  niin kumitetaan kokeilu pois. Helpompaa kuin liveharjoitus, ja tulee vielä ehdottomasti halvemmaksi. Sketch up -suunnitelma auttaa Sinua näkemään visiosi kuvina.


***
Itselle värit ja tunnelman tekeminen ovat olleet aina hirvittävän tärkeitä. Ja luovuus. Ehkä leikkimielisyys. En pääse vieläkään siitä mihinkään, että oma kriteerini sisustuksessani on yksilöllisyys, silti ei tarvitse ehdoin tahdoin pyrkiä silmiin pistävään persoonallisuuteen. Edustan ehdottomasti klassisuutta. 

Kohteessa on mentävä asiakkaan tahdon, ko.tilan ja talon iän vaatimin ehdoin. Vanhassa arvostan vanhan kunnioittamista, uudessa modernilla muotokielellä taiteilemista. Silloin kun näkee, että tila ei muistuta valmista olemassa olevaa huonekalumyymälää (ei suoraan artekkia eikä ikeaa, vaikka kaikkea vähän löytyisikin), niin sitten voi olla onnistunut tulos. Voi olla vaikka molempia. Onnistuneessa ja hyvässä lopputuloksessa ei hintalaput huuda.    

Yrityskuvien rakentaminen, kokonaisvaltainen yrityskuvan johtaminen eli design management on osaamisaluettani. Työhistoriani on ollut vahvasti yrityksiin päin kallellaan. 

***
 Käyn myös säännöllisesti kouluttamassa tästä lempiaiheestani, design managementista. Voi se on nastaa! Minussa asuu ikuinen pedagogi. Luennoilla parasta on interaktiivinen vuorovaikutus ja tavoitteeni onkin aina saada kuulijani ajattelemaan asioita omalta kantiltaan. Mottoni on se identiteetin ydin ja juuri: siis sydän. Ilman hyvää sydäntä emme ole aitoja. Edes yrityksetkään. Se ydin/hyvä sydän pitää näkyä kaikessa: etenkin palvelualalla jossa jokainen työntekijä on vastuussa siitä miten hän kohtaa jokaikisen ihmisen. Asiakkaan.  

***
Ps. Sitäkin minulta usein kysytään... mistä ihmeestä nimi yritykseni nimi: idyllicum? 

Idylli on meillä kaikilla omaa harmonian käsitystä. Se saa olla kunkin oman näköistä. Se tarkoittaa minulle asiakkaan oman tahdon kuuntelemista, kunkin oman identiteetin kunnioittamista. 

Cum on latinaa ja tarkoittaa yhdessä tekemistä. Sitä tämä työ kokoajan on: yhdessä tekemistä.
Niinkuin tämä elämä. 
Tarvitsemme energisovia ihmisiä ympärillemme, ja etenkin synergiaa. Yhteistyössä on voimaa. 
"Let´s go forward"
Suunnittelu on tämän päivän luovaa terapiaa. Se on hauskaa kun nykyään ei ole niin paljon rajoitteita, vaan aika lailla kukin voi päästellä menemään sen mukaan mikä itselle maistuu. Tyylisuuntien sekoittamisesta on tehty vallitseva trendi. Lähes kaikki on luvallista, mutta siinäpä se punnitaankin: kokonaisuuden luominen, tilan tunnelman tekeminen ja tyylin onnistuminen.

 
Toivottavasti voin olla avuksesi :).