tiistai 16. syyskuuta 2014

Ilme muodostuu kokonaisuudesta

 Mitä mielikuvia hotelli luo itsestään? 
Tässä ensi vaikutelma, entré: 
 
 

 Hotelli voi olla mielettömän ylväs ja upea, ihan viimeisen päälle!


Ala-aulan tilat huokuivat viihtyisyyttä ja designia. Upeita erilaisia tiloja ja kerroksellisia ratkaisuja.

Kun sijainti ja ensivaikutelma on loistava ja koko rakennuskin upea ja näyttävä, niin millaisia odotuksia asiakas asettaa silloin huoneelle?

Voiko huoneessa olla vähän nuhruista, tai aamiaisella säilykepurkkihedelmiä?  

Mitä jos...
Huoneessa yöpöydän lamppu ei toimi, ja huoneessa on vain yksi peitto.  Käytävään asiakkaan roudaama aamiaistarjotin lojuu paikoillaan yläkerran hissiaulassa yli vuorokauden.
Ai kuinka ärsyttävän pieniä asioita! 
 Nämä kaikki vievät kokonaisuudesta muodostuvaa mielikuvaa alas.

Eivät nämä edellä mainitut seikat ehkä muuta seuraavalla kerralla päätöstä, etteikö voisi valita seuraavallakin kerralla juuri tätä hotellia. 

Ehkä se huone oli nuhruinen siksi että juuri se puoli hotellista odottaa päivitystä? Saakoon siis anteeksi. Toimimaton polttimo saadaan vaihdatettua, kunhan pyytää aulan hymyilevältä tuodaan. Ihanaa. 



23 kerrosta pudotusta. Elämys se on tämäkin, kävellä tämän lasilattian yli. Kaikki eivät siihen pysty.

***
Kerroksen hissiaulaan unohtunut aamiaistarjotin möllötti sen sijaan yli vuorokauden paikoillaan, vaikka kerrosiivooja on ohittanut kohteen jo monta kertaa päivän aikana. Asiakas on valinnut hemmottelevan hotellin, ei kodinomaisuutta. Tässäkään kohtaa.
Minunko olisi se pitänyt, vaikka se ei ollut minun? Minuahan se häiritsi. Ehkä se ei kuulunut kerrossiivojan toimenkuvaan? Ehkä ruokajätteitä ei saanut laittaa kerrossiivoojan miljoonatoimintokärryhin?



Parhaimmatkin voivat siis olla Vielä Parempia.