keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

Stockholm Furniture & Light Fair 2016 messuosasto -ilmeitä


Terveisiä vielä Tukholman sisustusmessuilta. 
Kollegoiden kanssa tehdystä excursiosta Tukholman sisustus- ja huonekalumessuille on viikkoja, mutta kuvia ja ajatelmia riittää. 

 Kiinnitän huomiota aina myös itse messuosastoihin ja esillepanoihin, niin myös tällakin kertaa. Terveiset van entisille pomoilleni Peltosen Jarille ja Tannisen Tapsalle, joiden messuosastofirmoissa sain hyvät opit. Ja Incogniton guruille, joiden opissa yritysilme-design management-opintoni pääsivät käytäntöön ja sain tehdä työtä legendaaristen AD-gurujen kanssa, kiitos Pirjo von Hertzén, Esa Ojala ja Vuorisen Keitsu. Olen kiitollinen teille kaikille edellä mainituille edelleen: katson messuja ja yritysilmeitä aina vaan intohimolla, ja positiivisen kriittisesti.


Tukholman messujen yleisilme kiinnitti huomion: osastot olivat avaria ja raikkaita, ydintuote oli nostettu näkyvästi esiin ja tunnelma oli onnistuttu luomaan kodikkaaksi ja viihtyisiksi. 

Kyllä suomalaisilla messuilijoilla on näköjään paljon opittavaa, vaikka Suomessa ON loistavia messurakentajia.  Tottahan toki tämä on liian helppoa yleistystä, joka ei sovi kaikkiin! Kyllä jotkut suurimmat yritykset osaavat tämän pelin jo tosi hyvin.  

Messuosastot ovat aina tarkan harkinnan tulosta: on mietittävä budjetit kontra kohderyhmät kohtaavat, kenelle siis ollaan messuamassa. Vaikka näistä faktoista on paljon kiinni, kyllähän kyse on myös tyylitajusta. Ja ymmärryksestä, että saadaan luotua oikeanlainen tunnelma. Tunnelman ideointi on halpaa osuutta, kun on itse tuotteiden esillepano on rajatumpaa







Harmi, että suomalaiset messuosastot perustuvat liian paljon järjestävän talon rakenteisiin, valmiisiin messuseinäelementteihin, joita järjestävällä talo toki tarjoaa. Liian helppoa! Ihan liian altalipan-ratkaisu. Siinä säästetään ainoastaan vaivannäössä. Mietittäisiinpä oikeasti oman osaston ilmettä vähän enemmän. Niihin messuseiniin moni yritys kuitenkin edelleenkin sortuu liian paljon. Suomessa uskotaan edelleen mielummin julkkiksen jakamien karkkien voimaan. Laitetaan rahat mielummin ulkopuoliseen hahmoon, kuin siihen että oma tuote tuotaisiin hyvin esille.   

Mikä noiden länsinaapureiden salaisuus oikein on? Onko heille syötetty Ingvar K-taikapuuroa? Ei tultu kuin merta edemmäs länteen, niin johan on messuilla eri fiilis kuin Suomessa. Miten se voi olla mahdollista? Ei Suomen nyt niin paljon pitäisi olla Ruotsia perässä. No, joka tapauksessa Tukholman Design ja interior-messujen yleisilmeen kokeminen oli ilo.

 Nälkä kasvaa syödessä. 
Seuraavaksi menoksi vaan maailmalle muuallekin.