sunnuntai 7. lokakuuta 2018

Vielä Pintaa syvemmälle, Roots- teemasta

 

Vielä vähän fiilistelyjä tämän vuoden Habitaresta.
Yrityksen identiteetin aitous ja rehellisyys täytyy olla nyt läpinäkyvää. Se mistä kaluste tai tuote on kotoisin, on tärkeä arvo nyt ostajalle.

Voiko olla kiinnostavampaa kuin aitous ja juuret?









Harmonisen ympäristön rauhoittava vaikutus ei häviä koskaan.
Tilan jossa vietämme paljon aikaa, on hyvä olla rauhallinen.
Luonnollisuus ja raikkaus on aina aina ajankohtaista, nytkin.
Värien runsaudelle tulee aina olemaan rauhaisia vastakohtia.












Trendinä muunneltavuus.

Entistä enemmän ihmiset asuvat yksin. Se tarkoittaa sitä että asuntojen ja kodin olosuhteiden vaatimukset täytyvät olla muunneltavia ja joustavia. Kodin pitää pystyä muokkautumaan eri tilanteiden ja tapahtumien vaihtuessa. Tämä on muutenkin sisustussuunnittelijan työn todellisuutta ja ammattitaitoa. Näiden seikkoihin ei ideoita ole koskaan liikaa.

Milleniaalit kuluttajina

Identiteetin monialaisuus ja syvyys pitää sisällään monikulttuurisuuden, joka tämän päivänä on jo kovin tyypillistä. Identiteettimme on monisyisiä ulottuvuuksia sisältävä kokonaisuus, jota elämänpolutkin kokoajan muokkaavat. Niinpä markkinoinnin perusteisiin on tullut nyt uusi P lisää: purpose. Milleniaalit käyttävät rahojaan harkitusti sen perusteella miten he arvostavat yrityksen sosiaalista ja poliittista puolta. Nyt saatetaan laittaa isotkin euromäärät vaikka tavalliseen t-paitaan, kunhan sen viesti on merkityksellinen. Nyt ei enää riitä 5 p:tä, jotka ovat tähän saakka määrittäneet markkinoinnin lainalaisuutta: price, product, place, promotion. Nyt kaiken tämän lisäksi pitää olla purpose eli tarkoitus. Tämän päivän kuluttaja arvostaa aitoutta ja läpinäkyvyyttä. 






Nyt saadaan olla juuri sitä mistä itse pitää, ei pidä välittää muiden mielipiteistä. Saa käyttää omaa tahtoa, johon muiden mielipiteillä ei ole vaikutusta. Niistä on tämän hetken ja tulevaisuuden trendit nyt tehty. Varsinainen tämän hetken kuluttaja, jota tuo ROOTS-teemakin esimerkein kuvaa, on oikeastaan avarakatseinen ja läpinäkyvyysvaatimuksissaan tarkka ostokuluttaja. Eurojen käytöllä ei ole rajaa, jos ostoksen arvomaailma vastaa hänen arvomaailmaansa.


Habitare 2018-teema, Roots- pintaa syvemmälle oli mielstäni tänä vuonna suunnattoman mielenkiintoinen. Nyt ollaan mielestäni ytimessä.


PS. Tekstissä viitataan osittain viime syksyiseen Habitare 2918 –trendiluentoon, jossa kulttuuri-ja muotitoimittaja Mia Dillemuth ja Antti Rimminen Urban View:Sta kertoivat suuntauksista, missä nyt mennään. Aitous. Hienoa!